/
/
بررسی مایکروسافت سرفیس پرو ایکس
مشخصات سرفیس پرو ایکس

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو ایکس

🕑 دوشنبه 17 مهر 1402
فهرست مطالب

در این مقاله ی مشخصات سرفیس پرو ایکس بررسی قیمت و خرید با دیجی سرفیس ، وارد کننده ی محصولات مایکروسافت در ایران ، همراه باشید.

شرکت مایکروسافت در جریان اکتبر ۲۰۲۰ و مشخصاً یک سال پس از معرفی سرفیس محصولات جدید خود از نسل دوم تبلت‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM با عنوان سرفیس پرو ایکس 2020 رونمایی کرده است. حال سؤال این است که در بررسی سرفیس پرو ایکس 2020 چه تفاوت‌هایی را می‌توان نسبت به نسل پیشین دید.

بدون شک در بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس ۲۰۲۰ می‌توان دید که این محصول نسبت به نسل قبلی خود که در سال ۲۰۱۹ میلادی آماده معرفی شد، تفاوت چندانی ایجاد نشده است. با این حال شرکت مایکروسافت در حقیقت تغییراتی اساسی در این محصول، آن هم از لحاظ ظاهر ارائه نداده است. با این حال سرفیس پرو ایکس ۲۰۲۰ یک محصول بهبود یافته نسبت به نسل گذشته خود است.

همچنین لازم به ذکر است شما عزیزان می توانید برای بررسی حرفه ای تر این محصول زیبای ماکروسافت صفحه ی این محصول در سایت مایکروسافت به آدرس : surface pro x رفته و اینکه در صورتی تمایل به خرید این محصول می توانید به دسته بندی این محصول در سایت ما با کلیک بر روی دسته بندی سرفیس پرو ایکس رفته و با انتخاب کانفیک مورد نظر خود آن را خریداری نمایید.

بهینه سازی پردازنده برگ برنده در بررسی سرفیس پرو ایکس

در بررسی سرفیس پرو ایکس ۲۰۲۰ به‌سادگی می‌توان متوجه شد که قدرت سخت افزاری این محصول نسبت به نسل‌های پیشین بهبود یافته است. سرفیس پرو ایکس ۲۰۲۰ مجهز به نسل جدید پردازنده‌های تولید شده توسط کوالکام شده است.

در زمان معرفی اولیه سرفیس پرو ایکس با پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM بسیاری از تحلیلگران نگران عملکرد و بازدهی این محصولات در اجرای نرم افزارهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز بودند.

سرفیس پرو ایکس با استفاده از پردازنده کم مصرف خود، علاوه بر امکان حمل طولانی مدت با استفاده از یک شارژ باتری را فراهم آورده و در عین حال به کاربران امکاناتی در حد کامپیوترهای معمول مبتنی بر ویندوز را داده است.

اسنپ دراگون ۸cx Plus تعبیه شده در این محصول دست کم توان اجرای کارهای مختلف با فرکانس ۳.۱۵ گیگاهرتز را دارد و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا بتوان آن را با دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده‌های کم مصرف سری Y اینتل Core i5 مقایسه کرد.

جالب اینجا است که نسل پیشین سرفیس پرو ایکس در تست‌های بنچ مارک امتیاز ۳۰۹۲ را دریافت کرده بود و قطعاً در بررسی سرفیس پرو ایکس ۲۰۲۰ شاهد عرضه پردازنده‌ای با قدرت بیشتر خواهیم بود.

تنها برای درک قدرت این پردازنده باید گفت که امتیاز پردازنده Core i7 تعبیه شده در سرفیس بوک ۳ که قدرتمندترین کامپیوتر همراه سرفیس به حساب میاید برابر  با ۳۸۳۱ برای وظایف چند هسته‌ای است.

با توجه به این موضوع می‌توان گفت که سرفیس پرو ایکس ۲۰۲۰ به‌عنوان یک دستگاه همراه و کم مصرف نه تنها از لحاظ قدرت ضعیف نیست، بلکه به لطف قدرت پردازشی خود، در جایگاه بالاتری نسبت به بسیاری از کامپیوترهای ویندوزی امروزه قرار گرفته است.

طراحی سرفیس پرو ایکس

ردموندی‌ها برای قرار دادن پروژه‌ی «ویندوز مبتنی بر آرم» در کانون توجهات، بازنگری در طراحی سرفیس پرو را با نخستین ثمره‌ی این پروژه از خانواده‌ی تبلت‌های محبوب سرفیس آغاز کردند؛ بنابراین اغلب تغییراتی که از زبان طراحی سرفیس پرو ۷ انتظار داشتیم، در قالب محصولی جدیدی به‌نام سرفیس پرو ایکس نمود یافته‌اند.

اصلی‌ترین تفاوت بین دو دستگاه، در همان نگاه نخست جلب توجه می‌کند. طراحان مایکروسافت ضخامت حاشیه‌های دو طرف نمایشگر را به‌میزان چشمگیری کاهش داده و قطر پنل را به ۱۳ اینچ (در برابر پنل ۱۲.۳ اینچی سرفیس پرو ۷) افزایش داده‌اند. ضخامت حاشیه‌های بالا و پایین تفاوت چندانی با گذشته ندارد؛ چرا که مایکروسافت در این دو فضا به‌ترتیب ماژول دوربین مادون‌قرمز ویندوز هلو و آهنرباهای موردنیاز برای اتصال تایپ‌کاور را قرار داده‌ است. 

پنل ۱۳ اینچی سرفیس پرو ایکس از همان نسبت تصویر آشنای ۳:۲ بهره می‌برد که باتوجه‌به ماهیت دسکتاپ‌محور ویندوز، انتخابی عالی به‌حساب می‌آید؛ اما با در دست گرفتن دستگاه برای استفاده از آن به‌عنوان تبلت، ارگونومی سرفیس پرو ایکس همانند برادران دیگرش، از شرایط ایدئال فاصله می‌گیرد. نگارنده تصور می‌کند که ابعاد مربعی با نمایشگر ۴:۳؛ همانند آنچه از آیپد پرو سراغ داریم، برای تبلت‌ها مناسب‌تر خواهد بود.

سرفیس پرو ایکس به‌میزان ناچیزی (حدود ۱.۷ درصد) ابعاد بزرگ‌تری نسبت به سرفیس پرو ۷ دارد؛ اما در عوض به‌لطف سیستم خنک‌کننده‌ی کوچک‌تر موردنیاز برای پردازنده‌های آرم، ضخامت سرفیس پرو ایکس با ۱.۲ میلی‌متر کاهش به ۷.۳ میلی‌متر رسیده است.

مشخصات سرفیس پرو ایکس
مشخصات سرفیس پرو ایکس

عملکرد و برنامه‌ها در سرفیس پرو ایکس

در ابتدا اگر سعی کنید نرم‌افزار Photoshop CC را روی سرفیس خود نصب نمایید؛ با این اخطار مواجه می‌شوید که “سیستم ۳۲ بیتی کامپیوتر شما نمی‌تواند آخرین نسخه Photoshop CC را که به یک رایانه ۶۴ بیتی احتیاج دارد اجرا کند”. بنابراین کم‌کم با محدودیت‌های نرم‌افزاری آن مواجه می‌شوید. به‌طورکلی درایورهای سخت‌افزاری، بازی‌ها و برنامه‌ها فقط در صورتی کار می‌کنند که برای رایانه شخصی مبتنی بر ویندوز ۱۰ و تراشه ARM طراحی شده باشند.

یکی از مزایای این سرفیس اتصال LTE همیشه روشن است که از طریق یک شکاف Micro-SIM در زیر پنل مغناطیسی قرارگرفته است. این قابلیت در سایر لپ تاپ‌ها و تبلت ها نادر است؛ اما نکته منفی آن این است که باید هزینه خدمات ماهیانه آن را بپردازید.

  • وزن سرفیس پرو ایکس تنها ۷۷۴ گرم است که حمل آن را برای کاربران بسیار آسان کرده است و بازدهی فوق‌العاده برای انجام کار در حین حرکت دارد.
  • در ساخت نمایشگر Edge to Edge (لبه به لبه) این سرفیس از فناوری پیکسل سنس (Pixelsense) بهره برده شده است که تصویری کاملاً واقعی با اندازه‌ی مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • پایه‌ی (کیک‌استند) سرفیس پرو ایکس تا ۱۶۵ درجه باز می‌شود و امکان استفاده از دستگاه را در حالت‌های متنوعی مانند تبلت، لپ‌تاپ یا استودیو فراهم می‌کند.

اما می‌رسیم به کیبورد معروف “Signature Keyboard” که با قلم سرفیس پرو ایکس، یعنی Slim Surface Pen همراه است. کیبورد از جنس پارچه‌ی آلکانتارا ساخته شده و دکمه‌های آن دارای نور پس‌زمینه هستند.

طراحی این صفحه‌کلید بی‌نظیر است، شیار باریکی برای قرارگیری قلم اسلیم مایکروسافت روی آن وجود دارد تا قلم به شکل آهنربایی به جایگاه‌اش متصل شود و به سرعت شروع به شارژ شدن کند. با این طراحی، شارژ قلم همیشه همراه‌تان خواهد بود و دیگر دغدغه دنبال شارژر گشتن نخواهید داشت.

دو بلندگو روی لبه جلویی surface pro X وجود دارد که در واقع جلوی نمایشگر قرار می‌گیرند. این بلندگوها صدای بسیار بلندی ایجاد می‌کنند که از صدای لپ‌تاپ‌های معمولی بسیار بلندتر و باکیفیت‌تر است.

همچنین لازم به ذکر است شما عزیزان می توانید برای بررسی حرفه ای تر این محصول زیبای ماکروسافت صفحه ی این محصول در سایت مایکروسافت به آدرس : surface pro x رفته و اینکه در صورتی تمایل به خرید این محصول می توانید به دسته بندی این محصول در سایت ما با کلیک بر روی دسته بندی سرفیس پرو ایکس رفته و با انتخاب کانفیک مورد نظر خود آن را خریداری نمایید.

سخت افزار سرفیس پرو ایکس

اساس مشخصات سخت افزاری تبلت سرفیس پرو ایکس جدید نسبت به مدل قبلی این تبلت تغییر آنچنانی نکرده است. ابن تبلت هنوز هم مثل مدل قبل از صفحه نمایش ۱۳ اینچی PixelSense با وضوح ۲۸۸۰×۱۹۲۰ بهره برده و دارای نسبت تصویری برابر با 3:2 است. روشنایی پنل در این مدل به 400 نیت رسیده و رنگ‌ها را به خوبی و زیبایی به نمایش می‌گذارد.

مایکروسافت برای مغز این تبلت از پردازنده SQ2 خود که به نوعی به Snapdragon 8cx 5G نسل دوم کوالکام شباهت دارد، استفاده کرده با این تفاوت که در این مدل شاهد پشتیبانی از ارتباط 5G نخواهیم بود، اما در هر صورت هنوز می‌توانید این مورد را با LTE جایگزین کنید.

اگرچه این طراحی سخت افزاری مربوط به پارسال است، هنوز هم بهترین طراحی در سری تبلت‌های سرفیس مایکروسافت به شمار می‌آید. با اینکه تبلت سرفیس پرو ایکس ۲۰۲۰ در این میان بهبود یافته تبلت‌های سری سرفیس پرو است، همه چیز از جمله گوشه‌های گرد و حاشیه باریک استفاده از آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

مشخصات سرفیس پرو ایکس
مشخصات سرفیس پرو ایکس

عملکرد نرم افزاری سرفیس پرو ایکس

با اینکه بخش سخت افزاری این تبلت بسیار به تبلت سرفیس پرو ایکس سال قبل شباهت دارد، قسمت نرم افزاری این تبلت شاهد تغییرات یا بهتر است بگوییم بهبودهای فراوانی بوده است. کاملا مشخص است که یک سال تفاوت در به روز رسانی‌های نرم افزاری و سازگاری برنامه‌ها تغییر بزرگی ایجاد کرده است. عملکرد نرم افزاری سرفیس پروی قبلی کمی دچار اشکال بود؛ به طوری که عملکرد برنامه‌ها بعضا دچار مشکل شده و خارج شدن سیستم از استندبای را زمان‌بر کرده بود.

این در حالی است که این مشکلات در مدل جدید تبلت سرفیس پرو ایکس به نظر برطرف شده‌اند. این تبلت به سرعت از قسمت تشخیص چهره Windows Hello به محیط ویندوز وارد شده و علاوه بر این برخلاف ادعای مایکروسافت مبنی بر عدم ایجاد تغییراتی خاص در Windows Hello، همه چیز در این تبلت مدل ۲۰۲۰ روان‌تر شده است.

باتری سرفیس پرو ایکس

یکی دیگر از مزایا این سرفیس باتری قوی آن می‌باشد. مایکروسافت ادعا کرده است در صورت استفاده معمولی از سرفیس پرو ایکس، تا ۱۳ ساعت روشن می‌ماند. در آزمایش ابتدایی ما Pro X هنگام پخش فیلم به مدت ۸ ساعت، ۵۰ دقیقه روشن ماند که قابل‌احترام است؛ اما رکوردشکنی در کار نیست.

سخن آخر

به پایان مقاله ی بررسی کامل مشخصات سرفیس پرو ایکس رسیدیم ، در پایان لازم به ذکر است شما عزیزان می توانید برای بررسی حرفه ای تر این محصول زیبای ماکروسافت صفحه ی این محصول در سایت مایکروسافت به آدرس : surface pro x رفته و اینکه در صورتی تمایل به خرید این محصول می توانید به دسته بندی این محصول در سایت ما با کلیک بر روی دسته بندی سرفیس پرو ایکس رفته و با انتخاب کانفیک مورد نظر خود آن را خریداری نمایید.

امتیاز کاربران :
5/5
به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *