/
/
لپ‌تاپ سرفیس چیست؟
لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

🕑 دوشنبه 8 آبان 1402
فهرست مطالب

ضمن عرض سلام خدمت خوانندگان عزیز، با یک مقاله مختصر تحت عنوان «لپ‌تاپ سرفیس چیست؟» راجع به انواع لپ‌تاپ سرفیس در خدمت شما خواهیم بود که امیدواریم این مطلب برای شما دوستان مفید فایده باشد.در ادامه با ما همراه باشید…

تاریخچه

لپ‌تاپ‌ سرفیس (Surface Laptop)برای اوّلین بار در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت مایکروسافت(Microsoft) به دنیا معرفی شد و از آن تاریخ تا زمان نگارش این مقاله ۹ سری از این دستگاه به بازار آمده است که در بخش «مدل‌ها» به آن‌ها اشاره خواهد شد. این سری دستگاه همانطور که از نامش پیداست زیرمجموعه نام تجاری «سرفیس» محسوب می‌شود.

مایکروسافت در واقع این دستگاه‌ها را که جزء رایانه‌های شخصی محسوب می‌شوند برای رقابت با دستگاه‌های مک‌بوک پرو(MacBook Pro) و مک‌بوک ایر(MacBook Air) شرکت اپل(Apple) روانه بازار کرد تا بتواند او هم سهمی از این بازار پرسود داشته باشد. در ابتدا این لپ‌تاپ‌ها تنها با یک رنگ تولید می‌شدند امّا اکنون در رنگ‌های متنوعی قابل خرید هستند. آنچه لازم به ذکر است این نکته می‌باشد که لپ‌تاپ‌های سرفیس خیلی زود و در کمتر از دوسال جایگاه بسیار خوبی بین کاربران مختلف در اقصی نقاط جهان پیدا کردند و شاید بتوان گفت این دستگاه نیاز کاربرانی که به محصولات مشابه اپل نیازمند بودند ولی تمایل به استفاده از ویندوز(Windows) داشتند را برطرف کرد. در ادامه مقاله با مدل‌ها، توانایی‌ها و اهداف این سری محصولات آشنا خواهید شد.

Surface Laptop

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

نسل اوّل لپ‌تاپ مایکروسافت سرفیس کار خود را با پردازنده‌های نسل هفتم اینتل(Intel) یا همان کبی لیک‌(Kaby Lake) و بدون پردازنده تصویری مجزا آغاز کرد؛ البته ما اینجا برای طولانی نشدن مقاله از ارائه مفصل مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری پرهیز می‌کنیم و فقط نگاهی اجمالی به آن‌ها خواهیم داشت. این لپ‌تاپ با ویندوز ۱۰S که نمونۀ محدود شده در زمینه نصب نرم افزار بود، به مشتریان ارائه می‌شد .

Surface Laptop 2

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

به دنبال موفقیت نسل اوّل لپ‌تاپ‌های سرفیس، مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ از مدل بعدی رونمایی کرد. از جمله تغییراتی که در این مدل ایجاد شده بودند می‌توان به حافظه و رنگ مشکی مات جدید اشاره کرد. ناگفته نماند که این مدل در چهار رنگ متفاوت قابل سفارش بود و ویندوز ۱۰ هوم(Home) نیز جایگزین ویندوز ۱۰S قبلی شده بود.

Surface Laptop 3

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

نسل سوم این دستگاه‌ها در سال ۲۰۱۹ ارائه شد و تغییراتی از قبیل اضافه شدن درگاه تایپ سی، باطری با طول عمر بیشتر، آنتن مخفی و برای اوّلین بار استفاده از پردازنده ای‌ ام دی(AMD) در برخی نمونه‌ها را به خود دید. البته صفحه‌کلید آلومینیومی از قلم نیافتد. در این مدل همان ویندوز قبلی با امکان اتقای رایگان به ویندوز ۱۱ تقدیم مشتریان شد. در قسمت کلید‌های این نسل کمی صرف‌جویی در فضا شده بود تا صفحه لمسی موس کمی بزرگتر شود.

Surface Laptop Go

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

این سری از لپ‌تاپ‌های مایکروسافت اصولاً مدل اقتصادی‌‌تر این دستگاه‌ها هستند و اوّلین بار با نسل دهم پردازنده‌های اینتل و بدون پردازندۀ تصویری مجزا در سال ۲۰۲۰ پای خود را به بازار باز کردند. با توجّه به قیمت و ردۀ این دستگاه محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به عدم پشتیبانی از قلم اشاره کرد. ویندوز نصب شده روی این دستگاه S Mode 10 بود.

Surface Laptop 4

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

نسل ۴ این سری محصول مایکروسافت که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد، پردازندۀ نسل یازدهم اینتل را در دل خود جای داده است و البته مدل‌های دارای پردازنده ای ام دی نیز قابل خریدند. از جمله تغییرات این نسل می‌شود به باطری قوی‌تر و روکش آلومینیومی اشاره کرد.

Surface Laptop Studio

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

این سری هم که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد با طرّاحی جذابش چشم‌ها را به خود خیره کرد. در این مدل مایکروسافت برای نمایشگر دستگاه از روش دوحالته یا دولولا استفاده کرده است که قابلیت چرخش بیشتر و تبدیل به حالت تبلت را نیز به لپ‌تاپ می‌دهد. از میان ویژگی‌های فراوان این مدل می‌توانیم به فنّاوری تشخیص چهره اشاره کنیم. ضمناً سرفیس لپ‌تاپ استدیو با ویندوز ۱۱ همراه و به بازار ارائه شده است.

Surface Laptop SE

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

این مدل لپ‌تاپ اقتصادی‌ترین مدل در کل سری است که مایکروسافت آن را با در نظر گرفتن مشتریان با بودجه کمتر در سال ۲۰۲۱ ارائه و با بدنۀ پلاستیکی و همچنین تعمیرپذیری بیشتر نسبت به سایر مدل‌ها به بازار فرستاد. در این نمونه، پردازندۀ سلرون(Celeron) اینتل به کار رفته است که به خوبی نشانگر کاهش قیمت این محصول است، ناگفته نماند که سایر سخت‌افزار نیز به تبع آن اقتصادی هستند. ویندوز ۱۱ یار غار این دستگاه خواهد بود.

Surface Laptop Go 2

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

دستگاه فوق، ارتقایی برای سری «گو» قبلی است که مدل میان‌رده محسوب می‌شود و در نیمۀ اوّل سال ۲۰۲۲ روانۀ بازار شد. پردازندۀ درون آن نسل یازدهم اینتلی و حافظۀ ۱۲۸ گیگابایتی چاشنی کار خواهد بود. این دستگاه نیز از ویندوز ۱۱ در ابتدای کار بهره‌مند خواهد شد.

Surface Laptop 5

لپ‌تاپ سرفیس چیست؟

و امّا آخرین مدل لپ‌تاپ سرفیس مایکروسافت که تا کنون معرفی شده است همین مدل است که در سال ۲۰۲۲ در مقابل چشم دوستداران قرار گرفت. این دستگاه مجهز به نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل و ویندوز ۱۱ است.

شعار و اهداف

ظرافت و قدرت مسئله‌ای است که مایکروسافت آن‌ها را با شعارهایی همچون: نوآوری در تمام جزئیات، نمایشگر لمسی فوق حسّاس، قدرت بالا در انجام چندین کار همزمان، صوت و تصویر خوب، تحریر آسان، زیبا و سریع، انعطاف در عین استحکام، عملکرد سریع و آماده به کار و … نشانه رفته و قصد دارد با کمک گرفتن از مدلهای اقتصادی و ارزان تا نمونه‌های گران‌قیمت و پر زرق و برق، اقشار مختلف مشتریان و کاربران را هدف گرفته و سهم بسیار خوبی از این بازار به خود اختصاص دهد. اگر به مدل‌های اشاره شده در بالا توجّه کنید، برنامه‌ریزی مایکروسافت برای بازار هدفش را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

توضیحات اجمالی

با توجّه به توضیحاتی که در بالا داده شد و برای جلوگیری از خسته‌کننده شدن متن باید گفت که این سری محصولات شرکت مشهور مایکروسافت هر چند که تلاش کرده است همۀ اقشار و کاربران مختلف را تحت پوشش خود قرار دهد امّا باید گفت که با نگاهی گذرا به برچسب قیمت‌های این محصولات خیلی نمی‌توان در مورد این موضوع با اطمینان سخن گفت چرا که با وجود تلاش‌های مایکروسافت، بسیاری از کاربران توانایی به دست آوردن این لپ‌تاپ‌ها را ندارند.

با در نظر گرفتن ظرافت و خوش دست بودن این دستگاه باید گفت که در کلاس اولترابوک(Ultrabook) واقعاً حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که موارد ذکر شده از اهم ویژگی‌های یک اولترابوک است؛ فراموش نشود که در این زمینه رقبای قدرتمندی چون ایسوس(Asus) و دل(Dell) هم در کنار سایر مدعیان، وجود دارند.

مسائل دیگر همچون رنگ‌ها، مشخصات سخت‌افزاری و سایر موارد مربوط به هر مدل را به خود شما خوانندگان عزیز می‌سپاریم تا سخن به درازا نکشد.

جمع‌بندی

در انتها باید گفت که این دستگاه در مقایسه با سایر رقیبان به خصوص محصولات اپل، بسیار جمع و جورتر و کاربردی‌تر است؛ محصول فوق برای امور و مشاغل مختلفی همچون مدیریت، همایش، آموزش، تدریس و حتی استفادۀ روزمره طراحی و تولید شده است که در صورت اضافه کردن لوازم جانبی از جمله قلم، موس و موارد دیگر می‌توان نهایت کارایی این دستگاه را از آن دریافت نمود.

بنابرین شما می‌توانید در محلّ کار، دانشگاه، سفر یا هر جای دیگری به راحتی از این فرزند تازۀ تکنولوژی بهره برده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. امید آن می‌رود که این مقاله توانسته باشد به پرسش «لپ‌تاپ سرفیس چیست؟» پاسخ مختصر و مفیدی داده باشد.

برخی منابع این مقاله (لپ‌تاپ سرفیس چیست؟)

https://www.microsoft.com/en-us/surface/devices/surface-laptop-models

https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_Laptop

https://www.pcworld.com/article/406679/surface-laptop-everything-you-need-to-know.html

امتیاز کاربران :
5/5
به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *